Asztronauták adnak tanácsokat, hogy hogyan tudjuk ép ésszel kibírni másokkal összezárva a következő időszakot

A koronavírus-járvány miatt számos országban vezettek már be kijárási tilalmat, és bár Magyarországon ezt ugyan még nem lépték meg, de a szakértők egybehangzó tanácsa, hogy aki csak teheti, maradjon otthon, hiszen ezzel lehet leginkább segíteni a vírus terjedésének lassulását. 

Az önkéntes otthonmaradás rengeteg ember számára jelent most új helyzetet: nem vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy ennyire sok időt töltsünk el a négy fal között. Ráadásul közben rengeteg nyugtalanító hír ér minket nap mint nap a vírussal kapcsolatban, úgyhogy különösen nagy kihívás, hogy ebben a helyzetben ne forduljunk be teljesen. 

Arról, hogy mi mindent tehetünk személyes szinten a szorongás ellen, ebben a cikkben részletesen írtunk. De a korlátozások és a kijárási tilalmak egy további következménye, hogy sokan nem egyedül találják magukat bezárva otthonra, hanem családtagjaik, lakótársaik, partnerük társaságában. Ez egyfelől persze sokszor jó dolog, hiszen a legtöbb embert alaposan megviselné, ha heteket vagy akár hónapokat kéne egyedül töltenie otthon, de közben persze komoly kihívás is: ebben a helyzetben, hogy kis helyen zárnak össze embereket hosszabb időre, kódolva vannak a konfliktusok. 

Hogy hogyan lehet ezt a szituációt a lehető legjobban átvészelni, arról a téma tán legnagyobb szakértői, a NASA asztronautái adtak most tanácsokat. A NASA már több mint ötven éve képez ki arra űrhajósokat, hogy hosszabb időt töltsenek el egy apró helyen összezárva, és képesek legyen együttműködni, feladatokat megoldani, és ne őrlődjenek fel közben teljesen a bezártságtól és egymás társaságától. 

Barry Wilmore, Alexandr Samokutyaev és Elena Serova egy moszkvai kiképzésen, 2014-benFotó: STRINGER/AFP

Az asztronauták képzésének része egy öt képességre koncentráló viselkedési útmutató, amit expedíciós viselkedésnek (Expeditionary Behavior) neveznek, és ez alakítja ki az űrhajósok mindennapjait. Ez persze sokszor elég általános tanácsok, és nyilván nem is az összes lesz most hasznos mindenki számára, aki hirtelen bezárva találta magát barátai vagy családtagjai társaságában. De közben mégis adnak egy általános alapot, amit átolvasva mi is felfedezhetünk olyan elemeket, melyek kicsit könnyebbé tehetik a következő időszakot. 

És akkor az öt készség, illetve hogy hogyan lehet ezeket elsajátítani és gyakorolni:

  • A kommunikáció

Ami ebben az esetben azt jelenti, hogy egyrészt úgy tudj beszélni, hogy világosan megértsenek, másrészt képes legyél odafigyelni, kérdezni és megérteni. Ennek része az aktív hallgatás és a nonverbális kommunikációs jelek felismerése. 

A jó kommunikációs készségek elsajátításához és gyakorlásához egyrészt arra van szükség, hogy szabadon ossz meg információkat és érzéseket, a cselekedeteid előtt pedig beszélj a szándékaidról, használj világos fogalmakat. Ha a te vagy mások cselekedetei nem úgy alakultak, ahogy számítottál rá, beszéljetek róla. Szánjatok időt a sikerek és a konfliktusok átbeszélésére. Figyelj oda és ismételd el a főbb üzeneteket, hogy biztos legyen benne, hogy világosak. Ismerd el, amikor tévedsz. 

  • Vezetői-követői képességek

Ezen múlik, hogy mennyire jól tud a csapat alkalmazkodni egy megváltozott helyzethez. A vezető a pozitív befolyás révén képes elősegíteni, hogy a csoport elérhesse céljait. A követő, azaz egy alárendelt vezető pedig aktívan hozzájárul ehhez. Ehhez alapvetően egy bizalomra épülő környezetre van szükség. 

Aminek fontos feltétele a felelősségek elfogadása, emellett világos feladatokat és célokat kell kijelölni, az irányítás példamutatás útján kell történjen. Adj iránymutatást, információt, visszajelzést, tanácsot és bátorítást, bizonyosodj meg róla, hogy a többieknek rendelkezésükre állnak a szükséges erőforrások. Mondd el, ha valami nincs rendben. Kérdezz. Ajánlj megoldásokat, ne csak problémákat említs. 

  • Öngondoskodás 

Kövesd nyomon, hogy mennyire vagy egészséges fizikailag és mentálisan. Ebbe beletartozik a higiénia kérdése, hogy mennyire tartod rendben az időbeosztásodat, a dolgaidat. Figyelj oda az alvásodra, illetve figyeld a hangulatodat is. Az öngondoskodás révén tehetsz aktívan azért, hogy egészséges maradj. 

Hogy ezt gyakorolni tudd, szükséged lesz arra, hogy reálisan felmérd a saját erős és gyenge pontjaidat, illetve hogy ezek milyen hatással lehetnek a többiekre. Tanulj a hibákból, ismerd fel, hogy mire vagy hajlamos, és hogy ezek hogyan hatnak a sikereidre, illetve a kudarcaidra. Legyél nyitott a saját gyengeségeiddel és érzéseiddel szemben. Tegyél azért, hogy enyhíteni tudd a stressz-szintedet, illetve a negatív érzéseidet, hogy ezeket ne a többiek felé add aztán tovább. Keresd a társas kapcsolatokat, a visszajelzéseket. Teremts egyensúlyt a munka, a pihenés és a személyes idő között. Legyél szervezett. 

  • A csapat gondozása 

Ez annak kérdése, hogy mennyire egészséges a csapatotok, mind pszichésen, mind fizikailag, mind pedig logisztikai szinten. Ismerd fel, hogy ezeket befolyásolhatja a stressz, a fáradtság, a betegség, a rendelkezésre álló készletek mennyisége, a kirótt munka mennyisége. 

Ennek a készségnek a gyakorlásához türelemre és tiszteletre van szükség, arra, hogy bátorítsd a többieket. Figyelve a csapat tagjait, keresd a fáradtság vagy a stressz jeleit. Bíztasd a többieket, hogy vegyenek részt közös programokban, és jelentkezz önként a nem népszerű feladatokra. Ajánl fel és fogadj el segítséget. Osztozz a sikeren, de ha kell, vállald a kudarcokat.  

  • Közös együttélés 

Ez arról szól, hogy hogyan működnek együtt az emberek, hogyan válnak csapattá egy cél elérésének érdekében. Ehhez fel kell ismerni és tudni kell kezelni a különböző véleményeket, tapasztalatokat, képességeket és személyiségeket. Rugalmasságot és ellenálló képességet kell mutatni a nehézségekkel szemben. 

Ennek gyakorlásához elsősorban arra van szükség, hogy a versengés helyett az együttműködés legyen a meghatározó. Tartsuk tiszteletben egymás szerepeit, felelősségét és munkáját. Legyünk számonkérhetőek és gyakran dicsérjünk másokat. Dolgozzunk azon, hogy egy pozitív csapat attitűd alakuljon ki. Konfliktusok esetén maradjunk higgadtak.